مردم مومن و حق گوی جهان خود قضاوت کنند که دین بحق 110 دین الهی 110 علی 110 بهترین دین است
صد کتابو صد حدیث آئینه روی محمد علیست مگر نام محمد هم علی نیست ابوبکرو عمر دیگر خر کیست تف به روی هر کسی نادان بوود هم طرفدار ابوبکر و عمر عثمان بوود این نام عمر کیست که عرعر میکند اهل سنت را همه خر میکند عرعر خر هم بوود لعن عمر به ابجد قرآن شیطان 22 عمر 22 ابابکر 22 مقصر 22 دروغ 22کلک22 کید22بدبختی22 هذیان 22 به ابجد ظالم 971-430مقصر = 541 ابجد ابوبکر و عمر بچایه خاکسپاری رسول خدا به صقیفه بنی ضائده رفته و قصب خلافت نمودند در غدیر خم پیامبر علی را به چانشینی خود برگزید و همه با علی بیعت نمودند در جمعی که شیعیان و علی نبوده اند آن جمع منافقان بت پرست و کوردل و باطل میباشد هم اکنون در ادارات دولتی چایگاه بسیجیان و جانبازان را کسانی قصب نموده اندکه در زمان جنگ در خارج از کشور دلار درو میکردند و در نامه شان یک روز جهاد در راه خدا نبوده قصب خلافت یعنی گوش نکردن حرف رهبر دین به کوری چشم دشمنان اسلام ایران خدا را شکر رهبری دین الهی به ابجد رهبری دین الهی 527 -541 عمر و ابوبکر= 14 معصوم رهبری دین الهی میباشند 14 معصوم جانشین واقعی پیامبر اهل بیت او هستند علی و فاطمه در آغوش پیامبر بزرگ شدند و مقامشان اسلامه حق245 میباشد اسلامه حق 245 منظور علی 110+135 فاطمه 245 میباشد فاطمه و علی ابجد اسلامه حق میباشند به ابجد 430 - پلیدیها 60=شیطان 370-60 پلیدیها = 310 عمر +231 ابوبکر=541 نیرنگ حرامزاده پلید 541 با سیاه کاری راه دزدی541 نیرنگ گمراه دین 541 نمرودی فقان 541 نفاق جهل مرکبی 541ترکیب ابجد ابوبکر و عمر 541 مرگ کافر 541 قاتلی 541 فرار ز جنگ 541 ابجد ابوبکر و عمر 541 به یگانگی خدا قسم فقط شیعه بر حق است راه قرآنی 567-541 عمر و ابوبکر = 26 علی فاتح دین 553-541 ابوبکر و عمر = 12 امام فاتح دین بودند به ابجد لا اله الا الله 46 +اسلام واقعی 319 شهید =365 روز سال 365+20 محمد = 385 شیعه به ابجد کبیر لا اله الا الله 166 + محمد92 +110علی+17 نماز = 385 شیعه 385پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385شیعه 385 بزمرد الماس 385 بطلا ئی نابی 385 الماس اصل اسلام 385 با معنای دینه اسلامی 385فقط شیعیان قائم آل محمد بر حق میباشند اسلام یعنی چه به ابجد کبیر و صغیر اسلام 144 ضرب12 امام در 12 = 144 میباشد به ابجد فاتح دین اسلام 685 منهای ابوبکر و عمر = 144 ضرب 12 امام در 12 = 144 آیه وعتصمو بحبل الله جمیعا" ولا تفرقو 144 ریسمانی الهی 12 امام دین اسلام یعنی چه دین اسلام به ریاضی قرآن 196 ضرب 14 معصوم در خودش 196 میباشد پنج تن هم یعنی ضرب 5 در 5 = 25 شیعه 25 کعبه 25 جمع این سه ضرب میشود 365 روز سال 202محمد 92+110علی =202دین قلبها 202 به ابجد الله محمد علی فاطمه 404 یعنی ابجد محمد علی 202+202= 404 هزار نام خدا در دعای جوشن کبیر1000 +202 محمد و علی = 1202 و ابجد آیه 22 سوره سجده ان من المجرمین منتقمون 1202 جالب است این آیه قرآن هم به ابجد کبیر و هم به ابجد صغیر سه خلیفه کفر میباشد 1202ابجد ابوبکر و عمر و عثمان هم 1202شما اگر شیعه هستی طرفدار حق و اگر طرفدار سه خلیفه هستی طرفدار شیطان میباشی
سر دنده ال ای دی led
ردیاب مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اسلامه حق 245 علی 110 + 135فاطمه = 245ریاضی در= قرآن 351 فارسی351 و آدرس hojat110.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 28
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 220
بازدید کل : 12120
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

هرچه زمان میگذرد مردم افسرده ترمیشوند این خاصیت دل بستن به زمانه است خوشابه حال آنانکه بجای زمانه به «« صاحب الزمان » دل می بندند583اهل قرآن دین اسلام 583 وحدت کلمه دین ها 583 شبکه نور 583در قرآن 583 احد عشر 583 ابجد 5 تن آل عباء خانواده محترم رسول خدا 583 هدف قرآن دین اسلام 583 ابجد 5 تن آل عباء583 عاشوراء 583محمد علی فاطمه حسن حسین 583 شیعه بدین اسلام 583یا ارزش دین583 اهل بدر قرآن 583احدعشر 583یاعشق اهل الله583 شیعه بدین اسلام583جمع عشقی 583 اهل بیت فاطمه 583با عشق علی 583امت اسلامی583عاشوراه583انقلاب فرهنگی دین 583 یاارزش دین583احد عشر583یاعشق اهل الله583باعشق علی583اسراردینی الهی583به دین بشری 583شیعه بدین اسلام 583 قلب دین راه الله با دین الله583 کلید اسلام راه الله با دین الله 583کلیدا اصلی اهل قرآن 583 انقلاب اسلامی بر شیعیان قائم آل محمد {عج} مبار ک باد 583شیعه بدین اسلام شیعه بدین اسلام583به لشگر الهی 583 به عقیده قرآن583 انقلاب بقرآنی583 این عدد نورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت پیامبرند 385 شیعه 385پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385 شیعه 385دین ناب الله محمد علی =385 فلسفه دین الله راه الله با دین الهی 385 بدین واقعی اسلام 385 اسلام واقعی الله 385با القرآن385 با آل قرآن 385 شیعه385 با قانون الهی دین الله 385به اهله محمد فاطمه علی385 385بدین واقعی اسلام 385فلسفه دین الله 385یگانه دره دین الهی385 نور واحد اهل دینی 385 اسلام پیامبر 385 فقط دین اسلام 385 باعقل کل اسلام 385یا الله وصی بحق محمد 385با القرآن385 با آل قرآن 385 شیعه385 با قانون الهی دین الله 385به اهله محمد فاطمه علی385 اسلام پیامبر 385با قانون الهی دین الله 385به اهله محمد فاطمه علی385 اسلام پیامبر 385دین ناب الله محمد علی 385هر کسی یک مقاله ابجد بنویسه جایزه اش به خال هندویش بخشم 206 جگری یعنی 206+179 اهله دینه مهدی=385 شیعه ابجد 5 تن خانواده محترم رسول خدا 538 اهل دین قرآن اسلام 583 هدف قرآن دین اسلام 583هدف قرآن دین اسلام 583 ابجد 5 تن آل عباء583 عاشوراء 583 به ابجد اهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام = 583شبکه نور 583 ابجد 5 تن آل عباء 583اسرار دینی الهی 583 این عدد نورانی را از راست بخوانی میشود 385 شیعه براستی شیعیان فرزندان اهل بیت پیامبرندپیامبر فرمود هیچ کسی شیعه نخواهد شد مگر فرزند دخترم فاطمه باشد امت اسلام باید ید واحده باشند


 علم ابجد در کلام امیرالمؤمنین (ع) به علم14 زمان 14 مع 14 جای 14 سکو 14آسمانها 14 نماز 14 بحق14 ابجد 14حجاب 14 عشق14 نبوت 14 امامت 14 بابهشت14 جهادا 14راه14 امامت 14 نبوت14 بحق 14سکوی 14آسمانها 14نماز 14

14امامت 14بجان من14بجانها 14نبوت 14بحق14 راه14بحق14

 583اهل بیت فاطمه 583 شبکه نور 583 ابجد پنج تن آل عباء 583 این عدد نورانی را از راست بخوان 583 میشود 385 براستی شیعیان فرزندان بحق اهل بیت پیامبرند پیامبر فرمود هیچ کسی شیعه نخواهد شد مگر فرزند دخترم فاطمه باشد پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385 شیعه 385 مرد عالم 385 اسلام پیامبر 385فقط دین اسلام 385 به ابجد خانواده محترم پیامبر583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 عاشوراه 583 شبکه نور 583 به قرارداد الله 583 اهل بیت فاطمه 583 امت اسلامی583اهل دین قرآن اسلام 583 لا اله الا الله 167+ 132 اسلام +202 محمد علی +59 مهدی 23 = 583 اهل بیت فاطمه 583 به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583شبکه نور 583 شبکه نور583 اهل بیت فاطمه 583 این عدد نورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت محمد علی فاطمه حسن حسین 583 میشود 385 شیعه 385با اسلامی دین الله  275 +110 دین الهی = 385 شیعه385 با اسلامی دین الله دین الهی 385 اهل دینی بقانون الله 385 فلسفه دین الله 385
5تن +12 امام+14 معصوم = 31 +354 با قرآن =  385 با آل قرآن 385 شیعه385 چرا به امام علی قرآن ناطق میگویند علی 110+110 دین الهی +131 دین الله131= 351 قرآن  به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583 ابجد 5 تن آل عباء
دین اسلام 196+387 اهل قرآن =583 عاشوراه 583 امت اسلامی 583 اهل بیت فاطمه 853 یاران مهدی 313+72 امام حسین =385+بدین اسلام 198= 583 شبکه نور 583 حدیث کثاء 583 آیه مباهله 583 ابجد پنج تن آل عباء 583 لا اله الا الله 167+ 132 اسلام +202 محمد علی +59 مهدی 23 = 583 اهل بیت فاطمه 583 اهل دین اسلام قرآن 583  به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583شبکه نور 583 شبکه نور583 اهل بیت فاطمه 583 به ابجداهل دین 100+351 قرآن +132 اسلام=583شبکه نور 583 شبکه نور583 اهل بیت فاطمه 583 به ابجد232 کبیر 232 نفس زکیه 232+351قرآن=583 شبکه نور 583ره الهی اهل دین 583پنج تن آل عباء 583 اهل دینی بذات الله 583 شبکه نور 583 با برحق اهل اسلام محمدی 583 معما های کله قرآنی 583 سربلند اهل دینه 583به ابجداهل دین 100+351 قرآن+132 اسلام=583 عاشوراه 583 امت اسلامی 583 دین اسلام 196+387 اهل قرآن =583 عاشوراه 583 امت اسلامی 583
لا اله الا الله 167+ 132 اسلام +202 محمد علی +59 مهدی 23 = 583 به ابجد کبیر لا اله الا الله 166+محمد92+110علی +17 نماز = 385 شیعه

شیعه یعنی دین الهی 110+135 دین الله +128 کلید دین +12 امام = 385 شیعه

72 ان الله یحب المتقین 72 یاران مهدی 313+72 یاران امام حسین = 385 شیعه به ابجد کبیر و صغیر الله86+110 دین الهی = 196دین اسلام 196 بدین های الهی الله196 امام بدین الهی196 دین اسلام 196+114سوره قرآن + 103 با اهل دین +82 امام82مهدی = 385 شیعه=با اسلامی دین الله  275 +110 دین الهی = 385 شیعه385 با اسلامی دین الله دین الهی 385 مداره 250+135 دین الله فاطمه = 385 شیعه مادره مداره250 + 135 دین الله = 385 پیامبر فرمود هیچ کسی شیعه نخواهد شد مگر فرزند دخترم فاطمه باشد دین اسلام196+ 166لا اله الا الله=362+23مهدی= 385شیعه 385یا طبیب قرآن 385یاران مهدی313+72یاران امام حسین= 385شیعه شیعه385 شیداء 385 شهید الله 385شیعه 385

http://bentozahra.loxblog.com/post/1255/.........htm

مقام معظم رهبری در فرمان خود به صراحت اعلام کردند که هر تحریم جدیدی که آمریکای جنایتکار علیه ما وضع کنند، نقض برجام اســت قرآن میفرماید ما مجرمان را سخت عقوبت خواهیم کرد 1202ان من المجرمین منتقمون  1202نقض برجام ها 1202 بانقش ها ی استکبار جهان 1202 آمریکا دیوانه زنجیری احمقا پلید 1202پیمان شکن قلدر منافق ملحدپلید1202 بانفاق آمریکای جنایتکارا  1202 ارتش کفار 1202 بکافران محض 1202 پیمان شکن قلدر منافق ملحد پلید 1202 شیطانه فرصت طلبی 1202 نقض بر جام ها 1202 توسط آمریکای جنایتکار منافق عملی تکرار شدنی و اعتمادی به آن نیست در قطنامه جدید آمریکا نقض پیمان نموده که هیچ مقام خارجی حق ورود به ایران را ندارد آمریکا ننگت باد مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ 1202پیمان شکن قلدر منافق ملحد پلید1202 مردم در آینده اگر مهمان خواست به خانه شما بیاید با آمریکا تماس بگیرید و اجازه داد مهمان بیاید اینجانب توالت هم میخواهم بروم باید از آمریکا اجازه بگیرم بشاشم......

پیروزی و نصرت الهی با مومنان است/ داعش نماینده استکبار جهانی است

تغییر رفتار آمریکا، تاکتیکی است و اعتمادی به آن نیست کسی که اخلاق را زیر پا بگذارد و روز روشن دارایی انسانها را بلوکه کند این دزدی آشکار شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است 

این روزها که رقابت در آمریکا بر سر برجام شدت گرفته است، شاهد رفتاری از سوی مقامات این کشور هستیم که شاید در یک نگاه، رفتاری دوگانه باشد اما در یک تحلیل عمیق‌تر می‌توان ریشه این رفتار را بخوبی تشخیص داد.

برای ریشه‌یابی این رفتار باید به این نکته توجه کرد که در آمریکا، هر تصمیم موردی و هر موضعگیری مقطعی بر اساس استراتژی ثابت این کشور انجام می‌شود. اصولا ماهیت استراتژی این است که خیلی زود تغییر نمی‌کند و در آمریکا چند اصل استراتژیک است که در چند دهه اخیر حتی بعد از اتمام جنگ سرد دست نخورده باقی مانده‌اند.

یکی از آنها تقسیم بندی کشورهای جهان به دو دسته است که دسته اول آنهایی هستند که دشمن قلمداد می‌شوند و دسته دیگر کشورهایی هستند که client states یا دولت‌های مشتری و سفارش دهنده قلمداد می‌شوند. این کشورها آنهایی هستند که هژمونی آمریکا را پذیرفته و از واشنگتن می‌خواهند برای اقتصاد و امنیت آنها وقت بگذارد و به آنها کمک کند.

کشورها در استراتژی آمریکا از این دو دسته خارج نیستند و ایران بعد از انقلاب تا کنون قطعا جزو دسته دوم نبوده است.

دلایلش هم مشخص است و همه آنها به آموزه‌های اسلام و سیره امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بر می‌گردد. البته در طول زمان، تاکتیک‌های آمریکا بر اساس اقتضائات زمان تغییر می‌کند و مثلا در سال‌های اخیر بخصوص بعد از لشکرکشی به افغانستان و عراق که بار مالی و حیثیتی فراوانی برای واشنگتن داشت، امروز مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور تاکید می‌کنند که آمریکا دیگر آن آمریکای سابق نیست که بتواند بار امنیتی تمام کشورهای دنیا را به دوش بکشد.

براساس اقتضای این واقعیت، نحوه رفتار آنها با کشورهایی که در زمره client states نیستند بازتعریف می‌شود.

مقالات زیادی در دو سال اخیر در نشریات تخصصی آمریکا منتشر شده که تاکید دارند آمریکا به جای حضور نظامی در خاورمیانه باید به دنبال روش‌های جدیدی باشد.

یکی از این روش‌های جدید که از آن زیاد نام برده شده، روش موازنه از راه دور است. در این روش، سه کشور ایران، ترکیه و عربستان به عنوان سه‌بازیگر اصلی خاورمیانه شناخته می‌شوند و مقامات آمریکایی به دنبال ایجاد موازنه میان این سه قدرت هستند و هدفشان این است که اقدامات هیچ یک از این کشورها از حد مشخصی فراتر نرود.

در مورد ایران، آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده است که از طریق تحریم و حمله نظامی نمی‌توان این کشور را از پای درآورد بنابراین به جای این‌گونه تقابل‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید به جای این‌گونه تقابل‌ها ایران را در مسائل منطقه شریک کرد.

در مقابل چنین رفتاری ما باید هوشیار باشیم و در مقابل برخی رفتارها که در ظاهر ممکن است به نوعی انعطاف، تعبیر شود فریب نخوریم و تصور نکنیم استراتژی آمریکا تغییر کرده است. آنچه که مقام معظم رهبری مکررا به عنوان هشدار برای فریب نخوردن در مقابل لبخند‌های آمریکا مطرح کرده‌اند برمبنای همین‌نگاه استراتژیک است.

آنچه بدیهی است این که استراتژی آمریکا عوض نشده است اما ما می‌توانیم در همین شرایط فعلی از فرصت‌ها به نفع خودمان استفاده و با شناخت تهدیدها آنها را خنثی کنیم. لازمه چنین کاری، هوشمندی است. ما باید بدانیم در بحث برجام، بخش مهم ماجرا به دوران پس از اجرای این طرح مربوط می‌شود. ما شاهدیم که در برنامه جامع اقدام مشترک با وجود دفاع خوب مذاکره کنندگان ایرانی، به دلیل زورگویی‌های طرف مقابل برخی از بندها قابل تفسیر است که همواره به شکل شمشیر داموکلس بالای سر ایران نگه داشته خواهد شد و طرف مقابل هر گاه احساس کند که در برخی موضوعات به خواسته‌های خود نرسیده، تلاش می‌کند این شمشیر را فرود آورد.

بنابراین هوشمندی ما باید در این باشد که ضمن استفاده از فرصت‌ها، تهدیدهای برجام یا هر طرح دیگری را بشناسیم و آنها را خنثی کنیم. در همین زمینه ذکر این نکته لازم است که مهم‌ترین تهدید در آینده می‌تواند تهدید اقتصادی باشد و برای همین است که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده اند . برهمین مبنا عزم تمام مسئولان باید اجرای اقتصاد مقاومتی و خنثی کردن تهدیدهای دشمن در این زمینه باشد.آزادی رفتار از دیدگاه اسلام

از دیدگاه اسلام، انسان در برابر اعمالش مسئول است و در انجام هر کاری، آزاد نیست. در این‏باره، آیات و روایات بسیاری را می‏توان شاهد آورد که ابعاد مسئولیت انسان را در برابر اعمالش از دیدگاه اسلام نشان می‏دهد. هر انسانی در مقابل اعمال خویش تا آنجا مسئول است که ممکن است پس از گذشت هزاران سال، عملی که انجام داده است، برای او پاداش نیک بیافریند یا لعن و گناه به بار آورد. این ادعا برای آن است که اگر هم از مسئولیت در مقابل وجدان خود و اجتماع صرف‏نظر بکنیم، نمی‏توانیم از مسئولیت در مقابل خدا چشم‏پوشی بکنیم. این مسئله از مسلمات دینی است؛ زیرا «بدون شک، با اعتقاد به وجود خدا و اینکه خدا مالک همه چیز است، حتی وجود ما و تمام آنچه در وجود ما و متعلق به ماست، مفهوم مسئولیت جای خودش را باز می‏کند. در قرآن هم هست: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ». (تکاثر: 8) یا «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤلُونَ». (صافات: 24) سؤال یکی از معتقدات قطعی مسلمانان است که در روز قیامت از مردم سؤال خواهد شد».10
1. قرآن
الف) آیه 10 و 11 سوره اعلی: «سَیَذَّکَّرُ مَنْ یَخْشی وَ یَتَجَنَّبُهَا اْلأَشْقَی؛ و به زودی، کسی که از خدا می‏ترسد، متذکر می‏شود، ولی بدبخت‏ترین افراد از آن دوری می‏کنند».
در این آیه، «شقاوت» نقطه مقابل «خشیت» قرار داده شده، در حالی که باید در مقابل سعادت قرار گیرد. این کار از آن روست که ریشه اصلی خوش‏بختی انسان، همان احساس مسئولیت در مقابل اعمال و خشیت انسان‏هاست.
ب) آیه 5 سوره انفطار: «عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ؛ (در آن زمان) هرکس می‏داند آنچه را از پیش فرستاده و آنچه را برای پس از خود گذاشته است».
ج) آیه 30 سوره آل عمران:
یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَرًا وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَدًا بَعیدًا.
روزی که هرکس، آنچه را از کار نیک انجام داده است، حاضر می‏بیند و آرزو می‏کند میان او و آنچه از بدی‏ها انجام داده است، فاصله زمانی زیادی باشد.
از این دو آیه برمی‏آید که آن روز حجاب‏ها کنار می‏رود، پرده‏های غرور و غفلت دریده می‏شود و حقایق جهان آشکار می‏گردد. از آنجا که آن روز، یوم‏البروز است، همه چیز ظاهر می‏شود و در آنجاست که انسان تمامی اعمال خود را می‏بیند و از نیک و بد آن آگاه می‏شود؛ چه اعمالی که از پیش فرستاده و چه کارهایی که آثارش پس از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده است، مانند: خیرات و صدقات جاریه و آثار علمی و غیرعلمی.
د) آیه 7 سوره اسراء:«اِن أحسنتم أَحسنتم لانفُسکم و اِن أسأتُم فلها؛ اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می‏کنید و اگر بدی کنید، باز هم به خود
می‏کنید».
در این آیه، به این اصل اساسی اشاره شده است که خوبی‏ها و بدی‏های انسان‏ها به خود آنها بازمی‏گردد. گرچه در ظاهر، مخاطب این جمله، بنی‏اسرائیل هستند، ولی بدیهی است بنی‏اسرائیل در این مسئله خصوصیتی ندارد و این قانون همیشگی در طول تاریخ بشر است.
ه.) آیه 72 سوره زخرف:«و تلک الجنّة الّتی أورثتُموها بما کنتم تعملون؛ این، بهشتی است که شما وارث آن می‏شوید به خاطر اعمالی که انجام می‏دادید».
این آیه، روشن کننده این حقیقت است که نعمت‏های بهشتی را به «بها» می‏دهند. همچنین با به کار بردن «ارث» اشاره دارد به اینکه آنچه دریافت می‏دارید، در مقایسه با اعمالتان آن‏قدر برتری دارد که گویی همه را رایگان، از فضل الهی به دست آورده‏اید.

2. حدیث

الف) امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام می‏فرماید:
فکیف بکم لو تناهت بکم الامور و بعثرت القبور. هنالک تبلو کلّ نفس ما أسلفت و ردّوا الی الله مولاهم الحق و ضلّ عنهم ما کانوا یفترون.11
چگونه خواهید بود آن‏گاه که امور پایان پذیرد (و دوران برزخ تمام شود) مُردگان از قبرها برخیزند. آنجاست که هرکس از آنچه از پیش فرستاده است، آگاه می‏شود و به سوی خداوند که مولا و سرپرست همگان است، باز می‏گردند و افتراها و سخن‏های نابجایی که در دنیا دستاویزشان بود، به دردشان نمی‏خورد.
ب) امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید:
لیس یتبع الرجل بعد موته من الاجر الاّ ثلاث خصال: صدقه اجراها فی حیاته، فهی تجری بعد موته، و سنة هدی سنّها، فهی تعمل بها بعد موته، و ولد صالح ستغفر له.12
پس از مرگ انسان، پرونده اعمال او بسته می‏شود و پاداشی به او نمی‏رسد مگر از سه طریق: بناها و اشیای مفیدی که برای استفاده مردم از خود به یادگار گذارده است و پس از او جریان خود را می‏پیماید و سنت هدایت‏گری که آن را پدید آورده و پس از مرگ او به آن عمل می‏شود و فرزند صالحی که برای او استغفار می‏کند.
ج) در مورد سنت نیک و بد روایات متعددی داریم که به مردم هشدار می‏دهد مراقب باشند بر اثر اعمال آنها، چه سنتی در میان مردم باقی می‏ماند. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آلهفرمود:
من استن خیرا فاستن به فله اجره، و مثل اجور من اتبعه، غیر منتقص من اجورهم، و من استن شر؛ فاستن به فعلیه وزره، و مثل اوزار من اتبعه غیر منتقص من اوزارهم.13
کسی که سنت نیکی بگذارد و دیگران به او اقتدا کنند، پاداش خود را دارد، همانند پاداش کسانی که از او پیروی کرده‏اند، بی‏آنکه از اجر آنها کاسته شود. کسی که سنت بدی بگذارد و از آن پیروی کنند، گناه خود را دارد، همانند گناهان کسانی که از او پیروی کرده‏اند، بی‏آنکه از گناهان آنها چیزی کاسته شود.

نتیجه بحث

از دیدگاه قرآن و روایات، «انسان مسئول، همیشه خود را در معرض بازخواست و سؤال و جواب می‏بیند. پس سعی می‏کند که از امکانات موجود
استفاده‏های معقول کند. به عبارت دیگر، در عین آزادی، زنجیرهای وجدان و فطرت و شریعت را به دست و پای خود می‏بندد تا در مسیر مخصوص به خود حرکت کند و موجب سلب آزادی دیگران نشود.»14 باید دانست «آفریدگار کارگاه با عظمت هستی، بر مبنای حکمت بالغه خود، یک زنجیر قانونی در درون انسان‏ها تعبیه فرموده است که اگر آنان آزادی شخصیت انسانی خود را بخواهند، باید آن زنجیر را به «خودحیوانی» که خودکامگی‏ها اساسی‏ترین مشخصه آن است، ببندند تا با مهار کردن طغیانگری‏های آن، عرصه برای فعالیت تکاملی شخصیت انسانی آماده گردد».15
به گفته برخی اندیشمندان غربی، آزادی رفتار نه تنها موجب از بین رفتن آزادی دیگران می‏شود، بلکه اساسا خلاف عقل است و مانعی بر سر راه رشد و ترقی انسان‏ها به شمار می‏آید. «تمیز بین گفتار و رفتار به اسپینوزا امکان می‏دهد برای گفتار آزادی کامل را بپذیرد (به شرط آنکه بلوا به راه نیاندازد)، ولی برای عمل، حدودی در نظر گیرد. پس انتقاد بی‏پرده از قوانین می‏تواند سودمند برای قوانین باشد، ولی همه مکلفند تا زمانی که حاکم، قوانین را تغییر نداده است، از آن پیروی کنند

هدف درس : ارائه آشنایی (آشنا کردن) با شیوه ها و رفتارهای سیاسی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در رابطه با بکارگیری سیاست خارجی داشته اند و همینطور ارائه اصول و مبانی دیپلماسی اسلام و توانایی و رعایت این شیوه ها در مسئولیتهای دیپلماتیک.

 

مقدمه کلی : بررسی مبانی دیپلماسی معاصر از دیدگاه نظام ارزشی اسلام در زمینه های تبیین اهداف ، انگیزه ها ، اصول ، عملکردها و دیپلماسی جایگزین جنگ یا وسیله ای برای بدست آوردن اهداف و نتایج جنگ.

فصل اول :

تعریف مفاهیم و کلیات – اصول و خطوط کلی رفتار سیاسی و دیپلماسی از دیدگاه اسلام که شامل دیپلماسی  در جهت اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی ، اصالت و اهداف در رفتار سیاسی ، هدف وسیله را توجیه نمی کند. نمایندگی و رسالت در قرآن رفتار پیامبران در ابلاغ وحی و معیار در تقویم اولویتها ، اصول و ارزشها

فصل دوم :

خطوط کلی دیپلماسی پیامبر: طرز برخوردهای پیامبر نسبت به قواعد و گروههای مذهبی ، دولتها و امپراطوریها

عناصر دیپلماسی در رفتار پیامبر :

1-    دعوت

2-    تکیه بر مشترکها

3-    اعزام سفیر

4-    پذیرش سفرا و نمایندگی ها

5-    کنفرانسهای مشترک

6-    ارسال پیام

7-    ارسال هدایا و قبول هدایا

8-    تألیف قلوب

9-    آمادگی نظامی و تکیه بر قدرت (عده و عده داشتن)

10-مذاکره از موضع قدرت

11-توجه به قراردادها

12-جهاد

13-حکمیت

فصل سوم :

دیپلماسی در ادوار اسلام

در زمان خلفا ، دیپلماسی دولت امویان ، عباسیان ، امپراطوری عثمانی و برخی کشورهایی که استقلال یافتند.

فصل چهارم :

راهیابی به دیپلماسی جدید در شرایط کنونی ، جهان در برابر امپرالیزم ، جنگ هسته ای ، سیاست نظام بین المللی

منابع : کتاب فقه سیاسی مرحوم عمید زنجانی

فروغ ابدیت آیت الله سبحانی

دیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلام سید محمد موسوی – سازمان فرهنگ و اندیشه های اسلامی

جلسه دوم

11/7/91

دولت اسلامی : مجموعه ای از مردم دائم الاسکان در یک قلمرو مشخص که با حکومت مستقل احکام و مقررات اسلامی جاری و ساری می باشد.

دارالاسلام چهار عضو دارد :

1-    نفوذ احکام الهی

2-    استقرار احکام اسلامی

3-    وجود رهبری

4-    استقرار حکومت اسلامی

عبارتست از مجموعه سرزمین هایی که در آن احکام و شعائر اسلامی جاری است و اقلیت ها بصورت پیوسته وجود ندارد (وجود قلمرو بر پایه مذهب).

دیپلماسی : به لحاظ معنوی از کلمه دیپلما که واژه قدیمی یونانی است و به معنی سند تا شده است.

اما به لحاظ اصطلاحی :

-         اداره امور بین الملل توسط سفیر و گروههای دیپلمات

-         یا اداره امور بین دولتها بصورت مسالمت آمیز

-         هنر دیپلمات در اداره امور دولت ها در سطح خارجی به شکل مسالمت آمیز و گفتگو یا

-         روشی است که بوسیله آن دولتها به اجرای سیاست خارچی بصورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو و مسالمت آمیز یا

-         دیپلماسی به معنی مدیریت روابط بین دولتها بصورت مسالمت آمیز و از طریق گفتگو و چانه زنی برای تحقق منافع ملی است.

استراتژی و راهبردهای دنیای استکباری علیه اردوگاه اسلامی (نظام جمهوری اسلامی ایران)

1-    افزایش تحریمها و تهدیدات اقتصادی و تکنولوژیکی                       (تحولات ارزی ، اعتقادی)

2-    انجام عملیات اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی                 (پژاک ، عبدالمالک

انجام عملیات نظامی

3-    انجام دیپلماسی عمومی                (احزاب ، گروهها ، نخبگان و ...)

4-    انجام عملیات روانی و جنگ سایبری                    (با بهره گیری و بسیج رسانه ای)

ادوین بلک : نظریه پرداز انگلیسی : ما اگر بخواهیم امپریالی بودن خودمان را نسبت به کشورهای جهان سومی رسوخ کنیم به سه روش باید دست بزنیم.

-         نگذارید این کشورها به تکنولوژی ما در دست پیدا کند.

-         نوابغ و نیروهای انسانی ماهر را شناسایی و تحت آموزشی خودمان قرار دهیم.

-         حمایت از آنها با پیشنهاد مشاغل و کرسی دانشگاهها

هدف از دیپلماسی عمومی :

 هدف بلند مدت (براندازی نظام)

هدف میانی (تغییر رفتار ، سیاست و ...)

هدف کوتاه مدت (اقتصادی ، نظامی ، امنیتی)

اهداف دیپلماسی از منظر اسلامی :

1-    حفظ کیان اسلام (تمامیت ارضی)

2-    حفظ منافع دارالاسلام

3-    تغییر موازنه در جهت منافع مسلمین

4-    گسترش صلح بر دو پایه : الف ) همکاری و همدلی مطلق. ب ) بر پایه دعو

جلسه سوم

18/7/91

دیپلماسی سیاسی و روشهای آن از منظر اسلام :

مبنای دیپلماسی بر پایه رستگاری و دعوت است :

-         گفتگو (مستقیم)

-         رفتار (غیرمستقیم)

ارکان دیپلماسی سیاسی اقتصاد مقاومتی :

1-    حفظ وحدت ملی : همدلی و همراهی مردم با دولت ، مردم با حاکمان ، مردم با مردم

2-    بهبود فضای کار و تولید ملی

3-    مدیریت منابع

4-    فعال کردن معادن و ذخایر غیرفعال و نقد کردن آن

5-    ظرفیتهای بومی و استعدادهای درونی مورد اولویت قرارا گیرند برای تئوری سازی با استفاده از بومی سازی

روش دیپلماسی پیامبر چه بود ؟

-         علائق مشترک

-         قبول هدایا و ارسال هدایا

-         مذاکره از موضع قدرت و عزت

-         انجام مانور نظامی

-         اعطای امتیاز در قالب عهدنامه ها

جلسه چهارم

25/7/91

قال الجواد علیه السلام : ان اخوان الثقة ذخایر بعضهم لبعض.

تاریخچه دیپلماسی : منابع حقوق دیپلماسی : موضوع : تاریخچه روابط دیپلماتیک :

1-    تاریخ مغرب زمین : دوران قدیم – باستان – جدید – معاصر

2-    تاریخ مشرق زمین (اسلام)

عوامل پیدایش جنگ :

-         وجود خصوصیت روانی (مالی خویایی) جنگ افروزی در رهبران

-         توسعه ی فضای حیاتی

-         خصوصیت هژمونی طلبی (سلطه طلبی ، برتری طلبی)

-         وجود صلح تحمیلی (سرافکندگی بین المللی)

نکته : استقلال حاکمیت کشورها – تساوی کشورها

اولین نطفه دیپلماسی که روابط بین الملل ایجاد شد که در سال 1648 قرارداد وست فالیا که منجر به انقراض امپراطوری روم غرب (رم) و  روم شرق (بیزانس یونان) گردید.

دوره جدید (انقلاب صنعتی) : انقلاب فرانسه

دیپلماسی شرق زمین :

1-    قبل از اسلام : تا بعد از اسلام دیپلماسی وجود نداشت.

2-    بعد از اسلام : پس از ورود اسلام دیپلماسی بر دو پایه شکل گرفت :

-         اعزام سفیر و نمایندگان به کشورهای همسایه مانند حبشه ، ایران و ...

-         مقابله ها ، معاهدات را ایجاد کرد مانند صلح حدیبیه و ...

منابع حقوق دیپلماتیک :

پیدایش منشأ حقوق شامل خواست مردم ، اراده حاکمیت که در غالب یا نماد عرف ، رویه قضایی ، مقررات و قوانین شکل می گیرد.

منشأ حقوق دیپلماتیک در اسلام :

1-    قرآن

2-    سنت

3-    اجماع

4-    عقل

5-    احکام حکومتی

قرآن شامل 6236 آیه و در دو مرحله در مکه و مدینه نازل شد. بسته به سه چیز می باشد تشخیص آیه :

-         مخاطب

-         مکان

-         زمان

400 آیه آن احکام می باشد که به آیات الاحکام معروف است.

منابع اصلی شیعه (کتب اربعه شیعه): استبصار – من لا یحضره الفقیه – تهذیب - اصول کافی

سنت :

معنی لغوی : روش

معنی اصطلاحی : مجموعه ی گفتار ، کردار و تقریری که بزرگان یک قوم از خود به جای گذاشته اند و به عنوان شیوه نامه برای نسلهای بعدی می باشد.

گفتار : سنت قولی

کردار : سنت فعلی مانند صلح حدیبیه که شامل سه عنصر می باشد :

-         فطری و غریزی مانند خوردن و آشامیدن و ..

-         عبادی مانند نماز و روزه و ...

-         اجتماعی در غالب عقود

تقریر: صریح و ضمنی

جلسه پنجم

2/8/91

قال الباقر علیه السلام :

هیهات هیهات : لا یکون فرجنا حتی یتغربوا ، ثم یتغربوا ، حتی یذهب الکدر و بیقی القنو.

امام باقر علیه السلام : هرگز هرگز فرج ما گشایش نمی یابد مگر اینکه غربال بشوید. باز هم غربال بشوید باز هم غربال شوید نگه اینکه کدورتها از بین برود و پاکی و زلالیت باقی بماند.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

ابا الله ان یجر الامور الا باسبابها.

خداوند ابا دارد امری را جاری کند مگر بوسیله اسباب آن.

جلسه ششم

9/8/91

منابع حقوق دیپلماتیک در اسلام :

1-    قرآن

2-    سنت

3-    اجماع

4-    عقل (قیاس)

5-    حکم حکومتی

سنت : لغوی : راه و رسم. اصطلاحی : آن طریقه یا آداب یا فرهنگی است که مردم به آن خو گرفته اند. آنچه از سنت برمی آید رفتارهایی که به نوعی در زندگی بشر باعث کمال است و شامل دیدگاههای شیعه و سنی است.

در نزد تشیع سنت سه بخش دارد :

-         گفتاری : سنت قولی

-         کردار : سنت فعلی

1-    فطری و غریزی

2-    عبادی

3-    در قالب امور اجتماعی

-         تقریر : تأیید قول و عمل جمع غیر

اجماع : لغوی (اتفاق و هماهنگی روی یک موضوع ) :

سیاسی مثل تروئیکا : گروههایی که هدف مشترک را دنبال می کند. ریشه یونانی به معنای کالسکه سه اسبی.

تعریف اجماع : شهید ثانی : اتفاق کسانی از امت که اظهار نظر و فتاوی ایشان نسبت به شرع معتبر است. علامه حلی : اتفاق اهل حل و عقد (متخصصین) از امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر یکی از امور و آن حجت است.

جمع بندی : اجماع یعنی اکثریت نظر فقها و در یک موضوع شرعی و حقوقی بدون رأی مخالف که کاشف از قول معصوم باشد.

انواع اجماع :

1-    محصل : تمامی اقوال فقیهان و مجتهدان بدون واسطه بدست می آید.

2-    منقول : تمامی اقوال فقیهان و مجتهدان از طریق نقل فقیهان دیگر بدست می آید.

عقل (قیاس) : بطور کلی کارکرد عقل و بخش عقل نیست مگر اینکه کشف یک قاعده حقوقی کند. در قضیه مشابه همدیگر که نتیجه اش کشف قاعده شود.

عقل (شیعه) : هر چیزی را که عقل حکم کند شرع نیز حکم می کند و بالعکس. عقل دقیق تر از قیاس است.

قیاس (سنی) : قیاس یعنی سنجش و در اصطلاح منطقی به مجموع دو قضیه تنظیم یافته که عمل سنجیدن یا عمل تطبیق و مقایسه صورت می گیرد. گفته می شود که به شکلی بتوان از آن قضیه را استنتاج کرد.

احکام عقلی : شامل دو قسمت است :

-         مستقل : بدون کمک از وحی و شرع.

-         غیرمستقل : با کمک شرع  و عقل است.

ارکان قیاس :

1-    اصل (مقیس علیه) : حکم شرع ثابت است. آن قیاس می شود . مانند حرام بودن شراب و ...

2-    فرع (مقیس الیه) : موضعی که مورد قیاس واقع می شود مانند حرمت حرام بودن

3-    حلت (حجت و دلیل) : مسکر بودن (مست کردن)

4-    حکم (نتیجه) : حکم شارع

اقسام قیاس : منصوص العله : مثل حکم شراب یا فرمان خدا.

غیر منصوص العله : با کمک شرع و عقل بدست می ِآید. مثل اجرت قیم ، اجرت ولی

جلسه هفتم

16/8/91

عرف : قاعده ای است که به تدریج در بین مردم شکل می گیرد و به شکل منجز و مسلط بدان پایبند هستند مثل قانون اساسی.

عناصر عرف :

1-    مادی : پایدار و فراگیر است.

2-    روانی : موقعی و غیر فراگیر است.

سؤال : مستندات و دلایل اعتبار و جهت عرف در حقوق اسلامی ؟

1-    برخی احکام اسلام امضایی است و نشانگر پذیرش عرف نزد شارع است.

2-    وقتی یک خصلتی خوب باشد در نزد همه حسنه است و در نزد خداوند هم نیکوست.

3-    معمولاً در قوانین قضایی این عرف راه گشا است.

4-    در شرایط عقود و مقررات فقها به آن استفاده می کنند مثل احکام حکومتی مانند عاقد ، ضرر ، حرج.

5-    در تفسیر سایر منابع حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد.

6-    در سطح بین الملل نیز همه ی رسوم و عادتها که به طور یکنواخت در جوامع بشری شکل گرفته باشد (مصونیت دیپلماتیک).

احکام حکومتی :

یعنی زمامداران نباید مصالح جامعه مبادرت به صدور حکم می کنند.

قوانین اسلام به دو دسته تقسیم می شود

-         غیر قابل فسخ و ثابت است

-         احکام متغیر تابع نظر ولی امر و بر اساس مصلحت جدید تغییر می یابد

شرایط برقراری روابط دیپلماتیک (دشتن) :

د : دو طرف دولت باشند.

ش : دو طرف همدیگر را شناسایی کنند.

ت : دو طرف به وجود رابطه توافق داشته باشند

ن : دو طرف برای تقویت رابطه نماینده اعزام کنند

جلسه هشتم

23/8/91

موضوع : شرایط برقراری روابط دیپلماتیک (دشتن) :

1-    دو دولت باشند.

2-    همدیگر را شناسایی کنند صلاحیت و قابلیت آن چیزی که مقررات تعیین کرده است.

3-    توافق بر وجود رابطه داشته باشند. در اسلام همیشه نفس کار را نگاه می کنند. دلیل دیگر در اسلام مردم است.

4-    اعزام نماینده یا سفیر در کشورهای یکدیگر وجود داشته باشد. در غرب گفته می شود الزامی نیست. که باز هم به رابطه استراتژیک دارد. در اسلام چون ابلاغ وحی است الا و لا بد صورت می گرفته است.

شناسایی بر دو نظریه وجود دارد : تأسیسی (ذاتی) و اکتسابی.

در اسلام : تأسیسی را قبول دارد اما با سلسله مراتب اعلام می دارد : پذیرش اسلام و عدم پذیرش. در ارتباط بودن با کشورهای اسلامی. حرف برقراری روابط در کشورهای غیر اسلامی

امام انسانها را بر اساس خصائل به 8 دسته تقسیم می کنند :

1-    گاو

2-    پلنگ

3-    شیطان

4-    گاوپلنگ

5-    گاو شیطان

6-    شیطان پلنگ

7-    گاو، پلنگ و شیطان

8-    ربوب

قوه غضبیه و شهویه

قوه باطنیه و عقلیه

آیا برای برقراری روابط توافق لازم است؟

بر اساس ماده 2 عهدنامه 1961 برقراری روابط دیپلماتیک بین دولتها و اعزام نمایندگی دائم دیپلماتیک با رضایت و توافق متقابل است.

خلاصه : برقراری روابط دیپلماتیک دائم احتیاج به توافق طرفین دارد.

در اسلام چون دیپلماسی ابلاغ پیام و مذاکره است نیازی به رضایت طرف مقابل نیست مگر اینکه قرارداد که نیتچه دیپلماسی است منعقد شده باشد. در این صورت رضایت کامل طرفین ضرورت دارد.

در این جمع بندی فقه اسلامی گفته است :

-         در رابطه با کشورهای دارای مبنای مشروعیت الهی و انسانی باشند.

-         کشورهایی که نظام اسلامی سیاسی آنها مبتنی بر نظام مردمی هست و بستگی به رابطه دارد.

-         کشورهایی که ظالمند.

اهداف دیپلماتیک :

هدف : شاخصه گذاری

اهداف : وسیله است برای تحقق آرمان (آرزوها و تمایلات). بالاتر از آرمان هاست که از ایدئولوژی گرفته است.

ایدئولوژی : رفتار و خلق و خوی مسلط و منجز به یک جامعه.

سیاست خارجی هر کشور برگرفته از بخشهای داخلی و خارجی است.

داخلی : ویژگی ملی ، منافع دولت ، ایدئولوژی ، شرایط محیطی ، ارزشهای اجتماعی.

خارجی : محیط و کشورها را بر یک پایه مشترک می دانند از جمله حفظ موجودیت.

ایدئولوژی : آرمان : اهداف : وظایف ، شرح وظایف : ساختار تشکیلاتی : که شامل نیروهای انسانی - قانون ،           دستور العمل ، آئین نامه - اقدام.

جلسه نهم

30/8/91

      رهبری

     نخبگان

هرم جامعه سیاسی :      مردمی

سیاست خارجی داخلی و خارجی کشورها :

داخلی : ارزشهای اجتماعی ، افکار عمومی ، ویژگی ملی ، منافع حاکم

خارجی : حفظ و گسترش امنیت ملی ، حفظ استقلال ، تمامیت ارضی ، وحدت ملی ، عزت ملی ، رفاه ملی ، کسب قدرت.

تقسیم بندی اهداف به سه دسته :

1-   ارزش هدف :

1.      حیاتی  (بلند مدت)

2.      مهم و بااهمیت (میان مدت)

3.      حاشیه ای جزئی (کوتاه مدت)

2-   زمان تحقق هدف :

1.      بلند مدت

2.      میان مدت

3.      کوتاه مدت

3-   نیازهای دیگر جوامع کشورها و واحدهای سیاسی :

1.      سیاسی

2.      اقتصادی

3.      نظامی

4.      تکنولوژی

5.      زیست محیطی

6.      حقوق بشر

هفدژ :

ه : هسته ای

ف : فضا و هوا

 

د : دیجیتال

ژ : ژنتیک

اهداف حیاتی : بیشتر اهداف امنیتی و دفعای است . جامعه را به سمت سعادت بشری بکشاند.

اهداف مهم : بیشتر اهداف اقتصادی و تکنولوژی به دنبال بست و گسترش ارزشهای دینی هستیم.

اهداف حاشیه ای : سیاسی و دیپلماسی . حفظ قلمرو اسلام (دارالسلام)

نکته : در موقعیت ایجابی است یا فعال.

اهداف میان مدت در موقعیت سلبی : (از منظر سلبی یا انفعال)

اهداف کوتاه مدت : در پی دفع تجاوز ، حفظ بقا و کنترل سرزمین اصلی.

اهداف میان مدت : کار اعتقادی انجام می شود ، بالا بردن حیثیت ملی ، بالا بردن رفاه ملی ، پیشرفت و تکنولوژی روز ، بدست آوردن بازارهای خارجی و حمایت از بازارهای داخلی.

اهداف بلند مدت : ماهیت سیاسی دارد و شامل کتب قدرت و ... .

هدف دیپلماسی عمده از منظر علی علیه السلام : خطبه 131

-         احیای ارزشهای دینی و گسترش آن : بلند مدت

-         اصلاح حیات اجتماعی و روابط انسانی : میان مدت

-         تأمین امنیت اجتماعی : کوتاه مد

اهداف دولت اسلامی در یک نگاه کلی : (حق ستان)

1-    تحقق حکومت توحیدی

2-    برقراری قسط و عدل

3-    به سعادت رساندن جامعه بشری

4-    توسعه ارزشهای دینی و اخلاقی

5-    امنیت و صلح جهانی و دسته جمعی

6-    نفی ظلم ، نفی سبیل

جلسه دهم

7/9/91

وجه مشترک بسیج با امام حسین علیه السلام : ایثار

و یؤثرون علی انفسهم و لو کانو بهم خصاصه – سوره مبارکه حشر آیه 8

وجه مشترک فتنه گران با یزیدیان : دنیاطلبی

معنای عاشورا در حرفهای عاشورا                                         معنای کربلا در حرفهای کربلا

ع : عزت ، عشق عباس و عطش                                             ک : کرب ، سختی

ا : اکبر ، اصغر                                                                        ر : رشادت

ش : شجاعت ، شهامت ، شهادت                                           ب : بلا ، امتحان

و : ولایت پذیری محض                                                       ل : لا اله الا الله

ر : رضایت به قضای الهی                                                       ا : ادامه نهضت در همه مکانها

ا : ادامه نهضت در همه زمانها                                                     

نتیجه : کل یوم عاشورا                                                           نتیجه : کل ارض کربلا

اصول دیپلماسی سیاسی :

موضوع : اهداف دیپلماتیک : همان اهداف سیاست خارجی است. استخراج اصول دیپلماسی اسلامی

تنحاق :

ت : رسیدن به توجید : بر مبنای قرآنی و روایی

ن : نفی ظلم ، نفی سبیل

ج : حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز

ا : احترام متقابل و نزاکت بین المللی

ق : توجه به قراردادها

حق شفعه (نزدیک) : اولویت واگذاری یک حق به طرف مسلمان است اما اجبار از غیر مسلمان به مسلمان نیست.

جلسه یازدهم

14/9/91

احترام متقابل و رعایت نزاکت بین المللی :

رعایت قرارداد : آیه 91 سوره مبارکه نحل – سوره مبارکه بقره آـیه 27 – صلح مسیحیان – معاهده کسری ایران ، قیصر روم.

حل مسالمت آمیز: بحث سفارت و سفیر و وظایف نمایندگی :

لغوی :

-         سفیر :

 سَفر : پرده برداشتن ، روشن  کردن ، واضح کردن. صیغه مبالغه مترادف با ملائکه. سِفر : کتاب.

-         سفارت

خصوصیات سفیر : اصطلاحی به لحاظ سیاسی : فرستاده ای که از جانب قوی به قوم دیگر برای رفع دلهره و نگرانی طرفین و زمینه سازی برای توسعه روابط.

وظایف :

-         نظر حقوق بین الملل به چه معناست : دیپلمات به عنوان سفیر که کارش دیپلماسی است. یعنی فنی و عمل رهبری مذاکرات به شکل مسالمت آمیز در جهت تحقق منافع ملی.

ویژگی های سفیر از منظر اسلام :

-         رسولان : خصوصی

-         خصوصیات عمومی سفیر :

1-    ظاهری 2- باطنی 3– ایمانی (اعتقادی)  4-  ایمانی (الزامی)

ظاهری (بالغ و بلیغ) شامل : عاقل ، زیرک ، سیاس ، کیاس ، نطاق و شجاع.

عزیز ، متقدر ، مخلص ، مطمئن ، آرام و باحوصله.

 

در ایمان پایدار : امین (امانتدار) ، لطیف ، صدیق ، عفیف ، صبور ، حرور (آزاده) ، مخلَص ، متقی.

 

عالِم ، عامِل ، ماهر ، ناطق ، مشاور باشد در امور.

 

وظایف نمایندگی :

 

-         حافظ منافع و رسیدگی به اتباع

 

-         توسعه روابط

 

-         کسب اطلاعات و راپرت آن به کشور مطبوع

 

-         انجام مذاکره مسالمت آمیز

 

-         نمایندگی کشور را داشتن

 

 

 

 

 

امتحن :

 

1-    کسب اطلاعات و آگاهی ها

 

2-    مذاکره

 

3-    توسعه روابط

 

4-    حافظ منافع

 

5-    نمایندگی

 

نکته : در اسلام همین ها می باشند تحت لوای صلح عادلانه و دعوت.

 

جلسه دوازدهم

 

21/9/91

 

ارائه توضیحات از کتاب

 

جلسه سیزدهم

 

28/9/91

 

ارائه توضیحات از کتاب

 

جلسه چهاردهم

 

5/10/91

 

موضوع : مکانیزم های اجرایی دیپلماسی پیامبر :

 

1-    انجام مذاکره

 

2-    اطلاعات و آگاهی را بدست آوردن

 

3-    اعزام مبلغ و سفیر

 

4-    عقد قراردادها و پیمان ها

 

5-    توسعه روابط

 

6-    استفاده از حکمیت برای رفع اختلاف بصورت عرفی

 

7-    بشر دوستانه ، ارسال هدایا ، قبول هدایا

 

تفاوت حکمیت بین المللی ب ا داوری بین المللی در چیست ؟

 

استفاده حکمیت در اسلام :

 

تعارض آن با نفی سبیل روشن تفاوت حکمیت بین المللی ب ا داوری بین المللی در چیست ؟

 

استفاده حکمیت در اسلام :

 

روشن

 

شود که در چهار محور شرایط را مطرح می کند :

 

-         رد غیر مسلمان بر حکمیت

 

-         نفی سبیل در غالب معاهدات و معاملات دیده شود

 

-         در صورت رفع تعارض که در آن نفی سبیل هم رعایت شود باید با اجازه حاکم شرع و از روی اضطرار باشد. (طرف غیر مسلمان می باشد و باید نتیجه را مشاهده کنیم.).

 

نکته : نظر اسلام بیشتر اول به داوری است بعد حکمیت. مانند سعد ابن معاذ در برخورد با یهودیان بنی غریضه.

جلسه پانزدهم

 

12/10/91

 

1-    مفهوم دولت اسلامی را توضیح داده و چگونگی شکل گیری آن در صدر اسلام را بنویسید (عناصر سه گانه).

 

2-    مفهوم دارالاسلام را توضیح داده و عناصر متشکله آن را نام ببرید.

 

3-    مفهوم دیپلماسی به لحاظ لغوی و اصطلاحی (کاملترین) را تعریف نموده و اهداف کلی دیپلماسی اسلامی را نام ببرید.

 

4-    روشهای کلی دیپلماسی در اسلام را توضیح داده و روشهای دیپلماسی پیامبر را نام ببیرد. یک مورد به اختیار توضیح دهید.

 

5-    منابع حقوق دیپلماتیک (شیعی و سنی) به لحاظ اصلی و فرعی بودن نام برده و یک مورد از منابع منترق را توضیح دهید.

 

6-    اصول جنگ را با توجه به سیره پیامبر اعظم فقط نام برده و یک مورد از آن را توضیح دهید. (پنج مورد)

 

7-    مکانیزم های اجرایی دیپلماسی پیامبر اکرم را نام برده و یک مورد از آن را به اختیار توضیح دهید.

 

8-    حکمیت و کارکرد آن را در حقوق بین الملل به طور عام و در حقوق بین الملل اسلام به طور خاص توضیح دهید.

 

9-    اصول استراتژی حکومتی امام علی علیه السلام را نام برده ور یک مورد از آن را توضیح دهید.

 

10-* علل عمده فروپاشی عثمانی را نام برده و پیامدهای ناشی از آن در جوامع مسلمین را به طور مختصر توضیح دهید. (جزو سؤال امتحانی نمی باشد.)

 

11-اهداف دیپلماتیک با توجه به منشأ ساخت آن را توضیح دهید. (هرم)

 

12-اهداف سیاست خارجی اسلام را با توجه به تقسیم بندی کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت در یکی از وضعیت های سلبی (از ناحیه مدت ، به ما چی هست و ما چه برخوردی داریم؟) یا اثباتی (حرکت شما ، نسبت به حریف) را توضیح دهید؟

 

سلبی : بلند مدت : سلطه : ما در برابر آن حفظ موجودیت.

 

مثلاً ما به دنبال این هستیم جوامع را به سمت وحدت بکشانیم و ... .

 

13-اهداف دولت اسلامی با استفاده از دیدگاه امام علی علیه السلام را توضیح دهید. خطبه 31 نهج البلاغه

 

14-اهداف کلی دیپلماسی سیاسی اسلامی را نام برده و یک مورد آن را با استفاده به آیه قرآن بنویسید. (حق ستان)

 

15-اصول کلی دیپلماسی اسلامی را نام برده و یک مورد آن را با استناد به آیه قرآن توضیح دهید. (تنحاق)

 

16-اصل نفی سبیل را به لحاظ لغوی و اصطلاحی تعریف کرده و آثار و نتایج آن را بنویسید.

 

17-صلح طلب بودن دین اسلام را با توجه به اصل همزیستی مسالمت آمیز و با استناد به آیه ای از قرآن و یک روایت از معصومین تبیین نمایید.(از کجا می توان صلح طلب بودن اسلام را فهمید. نظر اسلام چیست؟).

 

18-استراتژی به لحاظ لغوی و اصطلاحی توضیح دهید و دعوت به صلح یکی را توضیح دهید.

 

19-مفهوم جهاد را به لحاظ لغوی و اصطلاحی توضیح دهید و اهداف و اصول و انواعش را فقط نام ببرید.

 

  • محتوای سوره:زاریات 

    سوگند پرمعنا به بادها فرشتگاني كه گرد و خاك يا ابرها را پراكنده مي كنند و بذر گياهان و نطفه هاي گلها را در روي زمين به هر سو مي پراكنند. معاد و نقش تربيتي و سازنده آن در اعمال اين دنيا. توحيد و نشانه هاي خدا در نظام آفرينش. زوجيت عمومي در جهان خلقت و هدف آفرينش جن و انس كه عبادت است (آيه 56). هشدارهايي به ستمگران و كافران. داستان فرشتگاني كه ميهمان ابراهيم (ع) شدند و مأمور درهم كوبيدن شهرهاي قوم لوط بودند. داستان موسي (ع)، قوم عاد، قوم ثمود و قوم نوح. مبارزه اقوام متعصب و لجوج با پيامبران پيشين. دلداري پيامبر (ص) در برابر مخالفان سرسخت و دعوت به استقامت.

  • ترتیب:

    به ترتيب جمع آوري، پنجاه و يكمين سوره است و به ترتيب نزول، شصت و ششمين سوره است كه بعد از سوره «احقاف» و قبل از سوره «غاشيه» نازل شده است.

  • داستان های سوره:

    ابراهيم: 24 تا 37، موسي 38 تا 40.

  • اولین آیه سوره:

    وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا

  • آیه پایانی سوره:

    فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ

  • فضیلت تلاوت سوره:

    امام صادق (ع) فرمود: «هر كس سوره ذاريات را در روز يا شب بخواند خداوند وضع زندگي و معيشت او را اصلاح مي كند، روزي وسيعي به او مي دهد و قبر او را با چراغي روشن مي سازد كه تا روز قيامت مي درخشد.»

 

فیلم/وحشیگری افراد داعش در رفتار با اسراء

در این فیلم شاهد رفتار غیر انسانی تروریست های تکفیری داعش با چند اسیر که در مناطق سنی نشین عراق به اسارت گرفته شده اند، خواهیم بود. البته معلوم نیست که سرنوشت این بیگناهان به مراتب بدتر و وحشیانه تر از آنچه در فیلم می بینیم، نباشد.

 http://otaghkhabar24.ir/news/9482

 

اعتراف وزیر دفاع کانادا درباره حملات ائتلاف آمریکا علیه داعش

 

«هارجیت ساجان» وزیر دفاع کانادا روز یکشنبه اعلام کرد که تمرکز مبارزه نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه تکفیری‌های داعش باید از حملات هوایی به جنگ زمینی تغییر کند.

اعتراف وزیر دفاع کانادا درباره حملات ائتلاف آمریکا علیه داعش اتاق خبر 24

وی در مصاحبه با رادیو «سی بی سی» کانادا تصریح کرد که حملات هوایی علیه داعش دیگر موثر نیست و بنابراین باید یک جنگ زمینی علیه این تکفیری‌ها آغاز شود.

 

ساجان ادامه داد: «وقتی جایگاه داعش مشخص و واضح باشد، شما می‌توانید آنها را هدف بگیرید اما در حال حاضر مبارزه به سویی رفته که شما می‌بایست بتوانید هدف خود را معین و پیدا کنید و سپس بتوانید در صحنه جنگ زمینی تأثیر گذار باشید.»

 

وی تصریح کرد که جنگ با داعش تنها از طریق مبارزه نیروهای زمینی محلی به پیروزی می‌رسد و گفت: «نیروهای زمینی عراق باید در صحنه باشند. اگر نیروهای زمینی نداشته باشید، شما نمی‌توانید در این جنگ پیروز شوید».

 

کانادا در حال حاضر 6 جنگنده «سی اف 18» در ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش دارد که دولت لیبرال اتاوا تصمیم گرفته است که این جنگنده‌ها را از ائتلاف خارج کند.

 

با اینحال وزیر دفاع کانادا می‌گوید که ترجیح می‌دهد مأموریت آموزشی کانادا در منطقه کردستان عراق را که شامل 69 مشاور نیروهای ویژه کانادا می‌شود که با پیشمرگه همکاری دارند و آنها را آموزش می‌دهند، گسترش دهند.

 

وی دراینباره گفت: «آموزش به نیروهای محلی درباره چگونگی آغاز و دفع حملات بسیار مهم است و مهم است که این آموزش‌ها در محیط نزدیک (به داعش) صورت گیرد. ما در حال حاضر ضرورت بسیار مهم مأموریت آموزشی را محقق کردیم و نیروهای محلی را قادر کردیم تا بتوانند خودشان عملیات انجام دهند».

 نماز برترین عبادت و نماد عبودیت است. عملی که انجام آن به طور مؤکد مورد توجه شرع مقدس اسلام قرار دارد به طوری که در بیان اولیای خدا به عنوان ستون دین معرفی شده است. پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه فرمود: الصّلاة عمود الدّین. (1) يعني نماز ستون (خیمه) دین است. ايستادگي و بقای هر خیمه‌ای به وجود ستون آن است و هر مقدار که ستون مستحکم‌تر باشد بقای خیمه تضمین بیشتری می‌یابد. کسانی که نماز نمی خوانند ترسو و بی ایمانند و بدرد جهاد نمی خورند فقط هیزم هستند هیزم جهنم اولین سعالی که میشود در باره نماز است است و بی نمازان را به دوزخ پرت میکنند به چشم ملائکه دوزخ هیزم می آیند فقط به درد سوختن می خورند
در اهمیت نماز همین بس که این تکلیف شیرین و پر معنای الهی اولاً در هیچ حالی ترک نمی‌شود، و ثانیاً انجامش در شبانه روز به صورت پنج وقت بر بندگان خدا واجب است، تكليفي که مشابه ندارد و همواره در شبانه روز صورت می‌گیرد. به همین خاطر است که نماز حتی اگر در مجموعه‌ای از تکالیف هم قرار گیرد، باز هم به عنوان اولین تکلیف مورد سؤال قرار می‌گیرد و با این توضیح به نظر می‌آید پاسخ سؤال داده شده است.  
و اما در ادامه به دو حدیث در مورد  اهمیت نماز به تنهایی و یک حدیث در مورد سؤال از چند واجب که نماز پش قراول آن با پیش فرض ایمان و قبولی ولایت است، توجه می‌کنیم:
1. پیامبر صلوات الله علیه فرمود:
اوّل ما افترض الله علی امتی الصلوات الخمس، و اوّل ما یرفع من اعمالهم، الصلوات الخمس، و اوّل ما یسال عنهم، الصلوات الخمس:
یعنی: نخستین چیزی که خدای متعال بر امتم واجب کرد، نمازهاي پنج گانه است و اولین چیزی که از کارهای آنان به سوی خدا بالا می‌رود، نمازهای پنج گانه است و نخستین چیزی که در باره آن از امتم حسابرسی می‌شود، نمازهای پنج گانه می‌باشد. (2)
ْامام صادق سلام الله علیه از قول پیامبر گرامی اسلام نقل فرمود:
2. أَوَّلُ مَا یُسْأَلُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الصَّلَاةِ فَإِنْ زَکَتْ صَلَاتُهُ زَکَی سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَزْکُ لَمْ یَزْکُ عَمَلُهُ (3)
یعنی: اولين چیزی که از او سؤال می‌شود نماز است. اگر نمازش پاک بود، سایر اعمالش نیز پاک خواهد بود. و اگر نمازش پاک نبود، سایر اعمالش نیز پاک نخواهد بود.
3. و باز حضرت درمورد نماز و دیگر عبادات کلیدی و محوری که مورد سؤال قرار می‌گیرند، فرمود:
إِنَّ أَوَّلَ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ إِذَا وَقَفَ بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ عَنِ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ وَ عَنِ الزَّکَاةِ الْمَفْرُوضَةِ وَ عَنِ الصِّیَامِ الْمَفْرُوضِ وَ عَنِ الْحَجِّ الْمَفْرُوضِ وَ عَنْ وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَإِنْ أَقَرَّ بِوَلَایَتِنَا ثُمَّ مَاتَ عَلَیْهَا قُبِلَتْ مِنْهُ صَلَاتُهُ وَ صَوْمُهُ وَ زَکَاتُهُ وَ حَجُّهُ وَ إِنْ لَمْ یُقِرَّ بِوَلَایَتِنَا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ أَعْمَالِهِ (4) یعنی:
روز قیامت اولین چیزی که از بنده سؤال می‌شود، نمازهای واجب، زکات واجب، روزه واجب، حج واجب و از ولایت ما خانواده است. اگر اقرار به ولایت ما کرد و بر همین اعتقاد مرد، نماز و روزه و زکات و حج او قبول می‌شود. اما اگر اقرار به ولایت ما نکرد در پیشگاه پروردگار هیچ یک از اعمالش را قبول نخواهد کرد.
البته در بعضی از کتاب‌ها نوشته شده است که به اقتضای بعضی از اخبار، در عقبات صراط (یعنی روز قیامت) از هفت چیز سؤال می‌کنند:
در عقبه اول از ایمان خالص سؤال می‌کنند، یعنی توحید پروردگار که اعتقاد به لا اله الا اللّه از روی اخلاص است.
در عقبه دوم از نماز که عمود دین  است سؤال می‌کنند.
در عقبه سوم سؤال از زکات و خمس سؤال می‌کنند که از مهم‌ترین واجبات الهیّه‌اند.
در عقبه چهارم  از روزه سوال مي كنند.
در عقبه پنجم  از حج بيت اللّه  سوال مي كنند.
در عقبه ششم  از طهارت ثلاث (سه گانه) وضو ، غسل و تيمّم سوال مي كنند.
در عقبه هفتم كه شديد تر از تمام عقبات است، از مظالم مردم سوال مي كنند و حق تعالي قسم ياد كرده كه از ظلم هيچ ظالمي نگذرد مگر كه حق مظلوم را از ظالم بستاند.(5)
البته بنا به ظاهر روايت، نماز در مرحله دوم قرار گرفته است، اما چنين جاي توجيه دارد، چون ايمان امري قلبي است،پس ثمره آن در اعضا و جوارح ظاهر مي شود، كه باز هم نماز اولين و بالاترين عمل جوارحي انسان مسلمان بعد از اقرار به توحيد و ايمان به حق است.
مساله بعد آن كه قيامت پنجاه موقف و ايستگاه دارد و ممكن است هر كدام از اين روايات مربوط به يكي از اين موقف ها باشد مثلا در يك موقف اول از نماز پرسيده شود در موقف ديگر اول از عمر انسان سوال مي شود و ...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در دو شنبه 28 دی 1398برچسب:,ساعت 8:36 توسط حجت اله عرفانیان |




دین 64 دین 64 بهترین دین دنیا 64 الله محمد علی64 بهترین دین کدام 64دین الله شیعه است 64
سبب اختلاف اهل دین 1276-1202 سه خلیفه = 74شجره خبیثه ملعونه 74نامرده ناحق قاصب دین ها 74 خطرناکترین
علی کیست جانشین66+25پیامبر=92محمد92یعنی2ضربدر 9= 18ذالحجه
معاویه فرمود اگر من چهار پدر داشتم عمر هشت پدر داشت بخاطر پدران زیاد ثروتمند و گنده لات عرب شدند
فرقه25شیعه25کعبه25آل الله25باآل قرآن25شاه مردان25ارباب جهان25اصل اسلام25اصل حق25انسان کامل25انسان25
منجی عالم 40 مهدی قائم آل محمد 59 امید مستضعفان جهان59 ونریدأن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجع
راویان و زنان راوی در غدیر خم
ولی دین110نان جو110 نمک110 سنگ110شود کسی که به امام علی جفا کند به نانو نمک مرتضی علی حق علی قصب شد
نمازدوای روح و غذای جسم است نماز رازو نیاز با معبود بی همتاست نماز لحظه آرامش جسم و روح میباشد
حسین 128 کلید دین 128 گل زمان 128 امام الهی128 اهل محمد128 سبب دین128 جانه دینه 128 دین آزاده الهی 1
نماز تنها نیاز بشراست نماز نشان بنده صالح است نماز دوای روح و غذای جسم است نمازسرچشمه وحی الیست
نمازاولین سئوال در قیامت است نماز نورجمال مومن است در قیامت نماز برات بهشت است
در قرآن دابه12اسلام12دابه12اخلاق12انجمن 12نجاتبخش12اسلام 12ساعت12ماه های سال12دوازده 12
منجی عالم در کتب یهود یان و مسیحیان زرتشتیان بخوان خیلی زیبا میباشد وای از تو
حضرت مهدی در کتب تورات انجیل زرتشت
منجی عالم در کتب یهود یان و مسیحیان زرتشتیان بخوان خیلی زیبا میباشد وای از تو
منجی عالم در کتب یهود یان و مسیحیان زرتشتیان بخوان خیلی زیبا میباشد وای از تو
چهل حدیث ناب محمدی در باره محرم محرم 288+385 شیعه =673-541 عمر ابوبکرفتنه ها = 132 اسلام محرم است که
حسین یعنی 128 حماسه ساز یاران دین حسین حامی سایر یاران نام آورحم سین ن والقلم و مایسطرون ترسیم کننده
فاتح دین الله محمد علی فاطمه حسن حسین 651-541 عمر ابوبکر= 110 علی 110 دین الهی 110جلوه الله 110 حامی